Poradnik tworzenia stron internetowych – co musisz wiedzieć na początek?

Chcesz założyć własną stronę internetową, ale nie wiesz, od czego zacząć? Zastanawiasz się, jak dobrać grafiki, czcionki czy kolorystykę? Rozważasz, czy zatrudnić web developera, a może skorzystać z internetowego kreatora stron www?

Dobrze trafiłeś. Na blogu Calendesk startujemy z serią poradnikowych wpisów dotyczących zakładania stron internetowych. Dowiesz się z nich wszystkiego, co musisz wiedzieć, jeśli chcesz stworzyć własne miejsce w sieci.

W tym artykule zajmiemy się kwestią przygotowań. Co musisz wiedzieć na początek? Od czego zacząć? Oto 5 pierwszych kroków.

Zdefiniuj swój cel

Na początku musisz zastanowić się, po co tak naprawdę potrzebujesz własnej strony internetowej? Co chcesz osiągnąć? W czym ma Ci to pomóc?

Możliwości jest dużo. Możesz skupić się jednie na przekazaniu podstawowych informacji o Twoim biznesie. Możesz się reklamować, pozyskiwać nowych klientów, sprzedawać albo umożliwić rezerwację wizyt online. Oczywiście, niektóre strony internetowe mogą spełniać kilka z tych funkcji, ale na początku warto skupić się na jednym, głównym celu. I trzeba mieć go zawsze z tyłu głowy.

Dlaczego to takie ważne?

Wielu ludzi, podczas tworzenia własnej strony internetowej, zamiast na celu biznesowym  skupia się na aspektach wizualnych: doborze koloru, ładnych grafikach czy ciekawych animacjach. A to poważny błąd, który może zniweczyć cały Twój wysiłek.

W Internecie pełno jest ładnie wyglądających stron, które zupełnie nie spełniają swojej roli. Nie generują sprzedaży, nie ułatwiają rezerwacji wizyt, nie przyciągają klientów. Posiadają za to artystyczny design i piękne grafiki.

Tymczasem strona internetowa wcale nie musi być piękna! To pojęcie jest zresztą względne – To, co podoba się Tobie, wcale nie musi podobać się Twoim klientom. Estetyka jest oczywiście ważna, ale tylko wtedy jeśli pomaga Twojej stronie realizować wyznaczony jej cel i wpływa na rozwój Twojego biznesu.

Dlatego przez cały proces tworzenia własnej strony internetowej myśl o tym, co chcesz osiągnąć. Podporządkuj temu wszystkie elementy dodawane na stronie: funkcjonalności, teksty czy grafiki.

Na przykład:

  • Jeśli Twoim celem jest strona informacyjna, może być on bardzo prosta – bez dodatkowych zakładek czy zbędnych funkcjonalności.
  • Strona nastawiona na usprawnienie rezerwacji powinna jasno prowadzić użytkownika do interaktywnego kalendarza do umawiania wizyt online.
  • Strona sprzedażowa koniecznie musi mieć treści napisane językiem korzyści, grafiki przed-po oraz podpięty system do przyjmowania płatności online.

Poznaj swoją grupę odbiorczą

Kolejnym krokiem, który koniecznie musisz wykonać przed przystąpieniem do tworzenia własnej strony internetowej, jest zebranie informacji o internautach, którzy mają tę stronę odwiedzać. Zastanów się, kto najczęściej korzysta z Twoich usług. Jacy to są ludzie? Porozmawiaj z nimi, poprzeglądaj fora, na których się udzielają, poszperaj w sieci. Spróbuj odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

  • Kim są Twoi klienci?
  • W jakim są wieku?
  • Jakie mają potrzeby?
  • Czego się obawiają?
  • Jakim posługują się językiem?

Im więcej będziesz wiedział o swoich klientach, tym łatwiej dopasujesz swoją stronę do ich potrzeb. Wybierzesz atrakcyjne dla nich grafiki, wdrożysz odpowiednie funkcjonalności, przemówisz do nich ich własnym językiem. To przecież Twoi klienci będę przede wszystkim korzystać z Twojej strony. To oni muszą się na niej dobrze czuć, oni muszą sprawnie się po niej poruszać i rozumieć umieszczane na niej treści.

Jak to wygląda w praktyce?

Załóżmy, że prowadzisz gabinet rehabilitacji dla osób starszych. Twoi klienci mogą więc nie być w pełni obeznani z nowoczesną technologią, mieć bardziej tradycyjne podejście do życia oraz zapewne gorszy wzrok.

Co z tego wynika?

Przede wszystkim Twoja strona musi mieć bardzo prostą nawigację. Zrezygnuj ze wszystkich wyskakujących okienek i skomplikowanych animacji. Twoi klienci i tak tego nie docenią, a może to spowodować u nich uczucie zagubienia. Całość utrzymaj w stonowanej, tradycyjnej kolorystyce oraz upewnij się, że wszystkie napisy są wystarczająco duże i łatwe do przeczytania nawet z wadą wzroku.

Odwiedź strony konkurencji

Może to wydać Ci się dziwne, ale zanim przystąpisz do pracy nad własną stroną internetową, warto poświęcić chwilę i obejrzeć witryny przygotowane przez Twoją konkurencję.

Dlaczego?

Przede wszystkim dla inspiracji. W wielu kwestiach nie ma co wymyślać koła na nowo. Pewne rozwiązania mogą być w Twojej branży standardem i Ty, jeśli chcesz odnieść sukces, musisz się do nich dostosować.

Jak?

Załóżmy, że większość Twoich konkurentów udostępniają na swoich stronach aplikacje do rezerwacji wizyt online. Klienci są więc do tego przyzwyczajeni i będą oczekiwać tego również od Twojej strony. Jeśli nie zapewnisz im takiej opcji, możesz ich stracić.

Czy to znaczy, że masz kopiować swoich konkurentów?

Absolutnie nie! Warto jednak zapoznać się z tym, co oferują oni na swoich stronach. Zastanowić się co u nich działa dobrze, co źle, co można poprawić. Wyciągnąć wnioski, które pomogą Ci stworzyć stronę lepszą od konkurencji.

Określ swoje mocne strony

Dobrze, znasz już cel, jaki spełniać ma Twoja strona. Wiesz, kim są Twoi klienci i co na swoich stronach oferuje konkurencja. Teraz pora, by przeanalizować to wszystko i zastanowić się, jak możesz się wyróżnić z internetowego tłumu.

Obecnie ludzie przeglądają coraz więcej stron i znacznie mniejszą wagę przykładają do oglądanych treści. Według badań większość użytkowników opuszcza stronę już po ok. 10-20 sekundach od jej włączenia. To bardzo mało czasu. Musisz więc wykorzystać go maksymalnie i przyciągnąć uwagę użytkownika, skłonić go, by został na dłużej i zapoznał się z tym, co dla niego przygotowałeś.

Jak to zrobić?

Trzeba w jakiś sposób wyróżnić się na tle konkurencji. Zastanów się, jakie są Twoje mocne strony? W czym Twoja usługa jest lepsza od konkurencji? Dlaczego klient ma wybrać właśnie Ciebie?

To wszystko będziesz musiał podkreślić na swojej stronie przy pomocy odpowiednich haseł i grafik. Od tego zależy, czy przykujesz uwagę potencjalnego użytkownika i zachęcisz go do pozostania na dłużej i zapoznania się z Twoją ofertą.

Wybierz odpowiednie narzędzie

Na koniec należy zastanowić się, w jaki sposób chcesz stworzyć własną stronę internetową. Warto tu przeanalizować takie kwestie jak dostępny budżet, czas realizacji, cel biznesowy, czy planowane funkcjonalności.

Mniejsze firmy usługowe z reguły nie mogą sobie pozwolić na zatrudnienie web developera i tworzenie wszystkie od podstaw. To generuje duże koszty i zajmuje dużo czasu. Pomocne mogą się więc okazać internetowe generatory stron www. Z ich pomocą możesz samodzielnie i dość tanio stworzyć własną stronę internetową, dopasowaną do Twojego celu biznesowego.

Który z nich wybrać?

To już zależy od Twoich indywidualnych preferencji oraz funkcjonalności, które chcesz umieścić na swojej stronie. Warto poświęcić chwilę na research i wybrać ofertę najbardziej dopasowaną do Twoich wymagań. Oczywiście my zachęcamy do korzystania z Calendesk, ale możliwości masz dużo więcej.

Co dalej?

Kiedy przejdziesz już przez wszystkie wymienione wyżej kroki, będziesz gotowy, by przystąpić do właściwego tworzenia strony. Przed Tobą pojawią się kolejne wyzwania: wybór domeny, dobór grafik, tekstów, haseł, kolorów, przycisków oraz funkcjonalności.

Wszystkimi tymi zagadnieniami postaramy się zająć się w następnych wpisach z serii poradnik tworzenia stron internetowych. Kolejny artykuł pojawi się już w przyszłym tygodniu. Zapraszamy do regularnego zaglądania na naszego bloga.

 

Jeśli nadal zastanawiasz się nad celem, jaki spełniać ma Twoja strona, możesz przejrzeć nasze
7 powodów, dla których musisz założyć własną stronę internetową, nawet jeśli prowadzisz niewielki biznes!